ssd-danalaptop
هارد ssd چیست ؟ تفاوت هارد ssd با هارد hdd

هارد چیست ؟

هارد قسمتی سخت افزاری است که داده ها و اطلاعات مانند ( عکس ، فیلم ، فایل و… ) در خود ذخیره و نگهدار می کند . هارد در دو نوع ساخته شده است . سری قدیمی اون هارد hdd (hard disk drive) هارد دیسک نیز نامیده می شود ولی سری جدید که به مراتب برتر از هارد hdd است هارد ssd (solid state drive ) دیسک سخت جامد گفته می شود . ما که بیشتر هارد ssd را مورد بحث قرار دادیم رو آن بیشترمتمرکز می شویم . و در ادامه تفاوت و دلایل برتری را شرح خواهیم داد .

هارد sdd چیست ؟

هارد ssd یا درایو حالت جامد ( solid state drive ) مخفف ssd است نسل جدیدی از هارد و محل ذخیره اطلاعات الکترونیکی است . حالا که کمی با هارد ssd آشنا شدید با مزیت های آن آشنا بشید بهتر است .

مزیت های هارد ssd چیست ؟

1_ سرعت بالا : هارد ssd ها سرعت بسیار بالایی برای انتقال اطلاعات دارند حتی بهترین هارد دیسک (hdd) که هارد دیسک 15k است نمی تواند با هارد ssd رقابت کند.

2_ مقاوم در برابر ضربات : هارد ssd ها چون برخلاف هارد دیسک ها اجزای مکانیکی ندارند و احتمال شکستن آن وجود ندارد . بر اثر ضربه دگر نگران از بین رفتن اطلاعات خود نباشید چون هارد ssd ها بسیار مقاوم هستند واجزایی مکانیکی ندارند که شکسته شود.

3_ عملکرد بی صدا : هارد ssd ها هیچ صدای آزار دهنده ای از خود تولید نمی کنند .

4_ مصرف انرژِی کمتر : هارد دیسک ها (hdd) که قطعات مکانیکی را جابجا می کنند انرژی بیشتری نسبت به انرژِی الکتریکی بسیار کم در سلول های حافظه هارد ssd هستند مصرف می کند .

5_دوام متناسب : هارد های hdd چون با اجزای مکانیکی کار می کنند عوامل طبیعی بیشتر روی آنها تاثیر می گذارد اما چون اجزای مکانیکی در هارد های ssd حذف شده اند دوام بهتری دارند .

تفاوت هارد ssd با هارد hdd چیست ؟

برای بررسی تفاوت آنها باید در ابتدا عملکرد کار هردو را بررسی کنیم . در هارد دیسک های سنتی (hdd) صفحه دورانی وجود دارد که اطلاعات در آن ذخیره می شود و هرگاه که کامپیوتر خواستار اطلاعات باشد یک سر سوزنی وجود دارد ، که روی آن قسمت مورد نیاز اطلاعات رفته و آنرا برای کامپیوتر می خواند و در نهایت اطلاعات مورد نظر را در اختیار کامپیوتر قرار می دهد .

نحوه کار هارد hdd

اما روال کار در هارد ssd جوری دیگر است چون اطلاعات در بلوک ها و قسمت های ویژه ای ذخیره شده اند و هر زمانی که کامپیوتر نیاز به اطلاعات داشته باشد هارد ssd این امکان و توان را دارد که به سرعت آن را پیدا کند و در اختیار ما قرار دهد . بخش عمده ای از کارایی هارد ssd همین مسیر مستقیم و بدون واسطه است که در دسترسی به داده ها و اطلاعات دارد است . این اصلی ترین مزایا و تفاوت بین دو هارد ssd و hdd است .

دیگر تفاوت ها

  • کم کردن تایم بوت یعنی مدت زمان بالا آمدن کامپیوتر اجرا و بارگزاری انواعی از نرم افزارها به شکل فوری از تفاوت های هارد ssd و hdd می باشد .
  • بازکردن انواعی از فایل ها و اسناد بدون تلف کردن وقت نیز از تفاوت های این دو می باشد .
  • سرعت زیاد در کپی کردن انواع فایل ها و اطلاعات نیز می توان از تفاوت این دو به حساب آورد .

هارد ssd یا هارد hdd

هارد های ssd کوچکتر و از سرعت بالایی برخوردار هستند اما به علت هزینه های بسیار بالا در حجم کم در دسترس می باشند ولی هارد های hdd دارای حجم بسیار بالایی هستند. آنها قیمت مناسب تر نسبت به هارد های ssd دارند ولی سرعت کارکرد آنها نسبت به ssd بسیار کمتر است .

اگر بدنبال راه مقرون به صرفه و ساده ای می گردید هارد hdd کار شما را انجام می دهند اما اگر به زمان اهمیت می دهید و سرعت کار برای شما بسیار مهم است هارد های ssd بهترین گزینه است .

جمع بندی کلی

اگر بخواهیم در جمع بندی کلی یکی را انتخاب کنیم تفاوت هردو را شرح دادیم یا شاید بتوانید راهی دیگر انتخاب کنید هردوی آنها را مورد استفاده مورد استفاده قرار بدهید . به طوری که نرم افزارهای اصلی همانند سیستم عامل را روی هارد ssd قرار بدهید و اطلاعاتی که کمتر با آنها سر و کار دارید را در هارد hdd قرار دهید چون بیشتر سیستم ها قابلیت داشتن همزمان هردو نوع هارد را دارند .

نقاط ضعف هارد ssd

1_ یکی از نقاط ضعف اصلی هارد ssd بازیابی نکردن اطلاعات است اما در هارد های hdd این قابلیت وجود دارد که اطلاعات از دست رفته را دوباره بازیابی کنید البته بستگی به دلیل از بین رفتن اطلاعات دارد و به دلایل فیزیکی دیسک نیز بستگی دارد که این امر در هارد های ssd وجود ندارد .

2_هارد های ssd حافظه کمتری نسبت به هارد های hdd دارند .

در مجموع هارد های ssd نسخه بروز شده هستند و آنها کیفیت بهتری نسبت به هارد های hdd دارند مخصوصا برای آن دسته از افرادی که زمان برایشان بسیار مهم است .

پس داشتن هارد ssd روی سیستم شما یکی از مزیت های آن است .

مطمئا شما نیز هارد های ssd را انتخاب کرده اید چون همه ما می خواهیم با تکنولوژی های جدید بروزترباشیم و هم راستای این علم حرکت کنیم .